آزمایش ایدز در اصفهان

آزمایش ایدز ،آزمایش ایدز در خانه،آزمایش ایدز رایگان،آزمایش ایدز قبل از عمل بینی،آزمایش ایدز قبل از ازدواج،آزمایش ایدز قبل از عمل جراحی،آزمایش ایدز در سازمان انتقال خون،آزمایش ایدز در اصفهان،آزمایش ایدز برای ازدواج،آزمایش تشخیص ایدز در خانه،آزمایش ایدز در منزل،آزمایش ایدز رایگان است،آزمایش ایدز رایگان مشهد،آزمایش ایدز رایگان رشت،آزمایش ایدز قبل از ازدواج الزامی است

آزمایش ایدز

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آزمایش ایدز و مباحث مربوط به آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.آزمایش HIV جهت تشخیص ویروس اچ‌آی‌وی، ویروسی که عامل ایدز انجام می‌شوند و می‌توانند میزان پادتن، پادگن یا آران‌ای را شناسایی کنند. بیماری ایدز و HIV با توجه بروز علایم و نشانه‌های بیمار، از طریق آزمایش و بررسی آن در آزمایشگاه تشخیص داده می‌شود. آزمایش HIV به همه کسانی که در معرض خطر قرار دارند توصیه می‌شود، که شامل هر فرد مبتلا به هر نوع بیماری آمیزشی است می‌شود. در بسیاری از مناطق دنیا، یک سوم حاملان HIV زمانی متوجه می‌شوند که در مرحله پیشرفته‌ای از این بیماری هستند و AIDS یا نقص شدید دستگاه ایمنی آشکار می‌شود. پس از گذشت سه ماه (و گاه در برخی موارد نادر، حتی تا شش ماه) از رفتار پرخطر یا رویدادی که مشکوک به انتقال ویروس به بدن فرد است، اگر نتیجهٔ آزمایش او منفی باشد، می‌توان به طور قطعی به عدم آلودگی او به ویروس اچ‌آی‌وی اطمینان یافت. یعنی باید دو بار، سه ماه و شش ماه[نیازمند منبع] پس از رفتار پرخطر یا رویداد خطرزا، آزمایش داد تا نتیجهٔ منفی اطمینان‌آور باشد. هرچند آزمایش انجام شده سه ماه پس از رفتار یا رویداد پرخطر نیز تا حد زیادی اطمینان‌آور است. دربارهٔ این ویژگی تشخیص اچ‌آی‌وی/ایدز، مدت زمان سهیا شش ماهه پس از آخرین رفتار یا رویداد پرخطر مد نظر است، یعنی باید رفتار پرخطر کنار گذاشته شود و رویداد پرخطر دیگری رخ ندهد و سه تا شش ماه پس از آخرین رفتار یا رویداد پرخطر، آزمایش انجام شود. مدت زمانی را که ویروس به بدن شخص وارد شده اما به دلیل آن که مقدار کافی پادتن در خون شخص ترشح نشده، نتایج آزمایش ممکن است منفی باشد، اصطلاحاً دوره پنجره می‌نامند.

آشنایی با بیماری ایدز

HIV مخفف Human immunodeficiency virus است. ویروسی که می تواند در صورت عدم معالجه منجر به نشانگان (سندروم) نقص ایمنی اکتسابی گردد. فردی که مبتلا به اچ ای وی می گردد حتی در صورت درمان نیز تا آخر عمر از دست آن خلاص نخواهد شد. برای اطلاعات بیشتر درباره عفونت HIV ، دکتر مهر افزا درباره بیماری ایدز در این مطلب به نکات مهمی اشاره می کند. HIV به سیستم ایمنی بدن خصوصا سلول های سلول‌های CD4 T حمله می کند. این سلول ها در مقابله بدن با عفونت ها به کمک بر می خیزند. عدم معالجه اچ ای وی تعداد CD4 را کاهش داده، احتمال ابتلای فرد به عفونتهای دیگر یا سرطان های ناشی از عفونت را افزایش می دهد. به مرور زمان، HIV تعداد بیشتری از این سلول ها را نابود نموده تا جایی که دیگر بدن توان مقابله با عفونت ها و بیماریها را ندارد.

آشنایی با آزمایش ایدز

شما ممکن است که hiv در بدن خود داشته باشید ولی از نظر سلامتی کاملاً سالم به نظر برسید. تنها راه مطمئن تشخیص آلودگی و یا عدم آلودگی به ویروس ایدز (hiv) انجام آزمایش خون در آزمایشگاه می باشد. از زمان ورود ویروس به بدن انسان تا زمانی که شواهد آزمایشگاهی ظاهر شود،‌ ممکن است فاصله زمانی بین دو هفته تا شش ماه طول بکشد که به آن “دوره پنجره” (window period) می گویند. در این دوران شخص٬ آلوده بوده و می تواند دیگران را نیز آلوده کنند، ولی ممکن است هیچ یک ازعلایم بالینی و آزمایشگاهی متداول را در خود بروز ندهد. در صورتی که شما به رفتارخطرناکی دست زده اید و نگران سلامت خود شده اید، می توانید برای انجام آزمایش hiv به پزشک خود و یا مستقیماً به مراکز انتقال خون و دیگر مراکزی که آزمایش ایدز را انجام می دهند، مراجعه کنید. نکته بسیارمهمی که نباید فراموش شود این است که درطی این 6 ماه نباید خود و دیگران را درمعرض رفتار خطرناک قرار دهید. افرادی که رفتارهای پرخطر داشته اند اما تست hiv منفی است لازم است سه ماه بعد و در صورت تداوم رفتار پرخطر هرشش ماه آزمایش hiv را تکرار نمایند.

آزمایش های تشخیصی ایدز

همانطور که می دانید فرد مبتلا به آچ آی وی ممکن است در ظاهر سالم به نظر بیاید و برای مدت طولانی هیچ علامتی از بیماری یا عفونت نداشته باشد. به همین دلیل می توان گفت تنها راه تشخیص عفونت اچ آی وی، انجام آزمایش خون است. از زمانی که ویروس وارد بدن فرد می شود تا هنگامی که پاسخی قابل تشخیص با آزمایش خون ایجاد شود، دوره ی نهفتگی یا دوره پنجره نامیده می شود. از آنجا که به طور معمول تشخیص این بیماری، با شناسایی آنتی بادی بر علیه ویروس صورت می گیرد، در طول این دوره نتایج آزمایش فرد آلوده به اچ آی وی، می تواند منفی گردد. اما علیرغم منفی بودن آزمایش، امکان انتقال ویروس وجود دارد. در این قسمت نگاهی اجمالی به تعدادی از تست های معمول برای تشخیص اچ آی وی انداخته ایم. مطالب زیر صرفا جهت آشنایی بیشتر خوانندگان با مبحث تست های تشخیصی اچ آی وی می باشد و از آنجایی که تفسیر نتیجه آزمایش بسیار پیچیده و کار تخصصی است، لازم است تا نتیجه آزمایش چه مثبت باشد و چه منفی، همراه با مشاوره و زیر نظر پزشک به فرد اعلام شود. مشاوره و آزمایش اچ ‌آی ‌وی، هم در پیشگیری از ابتلا و هم در مراقبت و درمان موثرتر، اهمیت دارد.

آزمایش ایدز در خانه

آزمایش ایدز در خانه روشی است که جدیدا ابداع شده و طبق معمول، از طریق آزمایش خون، صورت نمی گیرد. ایدز یا نشانگان نقص ایمنی اکتسابی (Acquired immune deficiency syndrome) به نوعی از بیماری گفته می­شود که در دستگاه ایمنی به وجود می آید و عامل ایجاد کننده آن ویروس نقص ایمنی (HIV) می باشد. برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) ایدز را شناخت. ایدز به عنوان یک بیماری همه‌گیر شناخته شده که از نظر شیوع بسیار گسترش یافته است. آزمایش ایدز در خانه به کمک بزاق دهان قابل تشخیص می باشد که توسط وسیله ای ساده اما خاص صورت می گیرد. امروزه بسیاری از آزمایش ها را می توان در خانه و دور از آزمایشگاه تخصصی انجام داد.

آماری در مورد بیماری ایدز

یماری ایدز علامت ندارد و مسوولان وزارت بهداشت می گویند، بیش از 60 هزار نفر در کشور وجود دارند که از بیماری خود بی اطلاع هستند، بنابراین افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی و معتادان، دو گروهی هستند که حتما باید آزمایش ایدز بدهند. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میزان ابتلا به ویروس «ایدز/اچ.ای.وی» – HIV/AIDS – تا اول مهر امسال در کشور 28 هزار و 663 نفر بوده در حالیکه بیش از 60 هزار ایرانی از ابتلا به این بیماری اطلاعی ندارند. سووال بسیاری از افراد بویژه جوانان شاید این باشد که از کجا بفهمند آیا به این بیماری مبتلا هستند یا نه و آیا با با انجام آزمایش و مثبت بودن پاسخ آن، اطلاعات بیماری شان به اطلاع عموم و خانواده می رسد و آیا از پس هزینه های انجام این آزمایش ها برمی آیند و اصلا هزینه این آزمایش ها چقدر است، آیا انجام این آزمایش ها درد دارد و انجام آن چقدر وقت می گیرد و اصلا تشخیص زودهنگام ایدز چه منفعتی دارد؟ مسوول فنی آزمایشگاه ایدز غرب تهران در پاسخ به این سووالات می گوید: اولین چیزی که افراد باید بدانند این است که برای انجام آزمایش های ایدز، حتی نام آنان نیز پرسیده نمی شود و بدون ثبت هیچگونه اطلاعات شخصی، آزمایش ها انجام می شود.

آشنایی با آزمایش ایدز

ه طور کلی برای تشخیص ابتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز، سه گروه اصلی آزمایش وجود دارد. این سه نوع عبارتند از آزمون آنتی‌بادی (پادتن)، آزمون آنتی‌ژن و آزمون سنجش مقدار. در آزمون آنتی‌بادی، وجود آنتی‌بادی یا پادتن تولید شده و ترشح شده در خون توسط گلبول‌های سفید دستگاه ایمنی بررسی می‌شود. در آزمون آنتی‌ژن، خون از نظر حضور خود ویروس مورد بررسی قرار می‌گیرد. آزمایش آنتی‌بادی یا پادتن دو گونهٔ اصلی است که عبارتند از الایزا (Elisa) و وسترن بلات (Western blolt). اگر در آزمایش الایزا، نتیجهٔ مثبت به دست آید، برای اطمینان و نتیجهٔ قطعی، باید آزمون وسترن بلات هم انجام شود. در مجموعهٔ آزمایش‌های آنتی‌بادی، آزمایش سریع یا رپید تست (Rapid test) نیز وجود دارد که نتیجهٔ آن در ۱۰ تا ۲۰ دقیقه آماده می‌شود و برای اطمینان، باید د وبار انجام شود یک نتیجهٔ مثبت یا منفی، دوبار به دست آید. آزمایش‌های آنتی‌ژن نیز دو گروه هستند: RT-PCR و P24. آزمایش پی‌سی‌ار، ژنوم ویروس در خون فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد و اندکی گران‌تر است و امکان جواب کاذب نیز در آن وجود دارد.در اکثر افراد آلوده به HIV، در طول سه تا دوازده هفته پس از عفونت اولیه، یک سری آنتی‌بادی‌های خاص ایجاد می‌گردد. تشخیص اولیه HIV قبل از تغییر آنتی‌بادی، با اندازه‌گیری اچ‌آی‌وی-آران‌ای یا آنتی‌ژن P24 انجام می‌شود. نتایج مثبت به دست آمده توسط آنتی‌بادی یا آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR)، توسط PCR یا توسط آنتی‌بادی دیگری تأیید می‌شوند. آزمایش آنتی‌بادی در کودکان کمتر از ۱۸ ماه، به دلیل وجود مداوم آنتی‌بادی‌های مادری معمولاً نتیجه درستی نمی‌دهند. بنابراین عفونت HIV تنها توسط آزمایش PCR مربوط به HIV RNA یا DNA یا از طریق آزمایش آنتی‌بادی P24 قابل تشخیص است. در اکثر نقاط دنیا دسترسی به آزمایش PCR قابل اعتماد وجود ندارد و افراد باید تا زمانی صبر کنند که علائم پیشرفت کند یا سن کودک به اندازه کافی باشد و آزمایش آنتی بادی درستی نتیجه دهد. در کشورهای جنوب صحرای آفریقا در بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹، بین ۳۰ تا ۷۰ درصد مردم، از وضعیت HIV خود آگاه بوده‌اند. در سال ۲۰۰۹، بین ۴ تا ۴۲ درصد مردم مورد آزمایش قرار گرفتند. این ارقام نشان دهنده افزایش قابل توجهی نسبت به ده سال گذشته‌است.

روشهای انتقال بیماری ایدز

خون

اسپرم

مایع قبل از انزال (مذی)

مایع رکتوم

مایع واژینال

شیری که نوزاد از سینه ی مادر یا دایه می خورد

ریسک انتقال ایدز از راه دهان

ویروس ایدز از راه بزاق دهان منتقل نمی شود. تماس دهانی آلت مرد توسط زن مبتلا به ایدز در صورتی که فقط در دهان زن زخم وخونریزی داشته باشد، ممکن است مرد را هم مبتلا کند. تماس دهانی زن با آلت تناسلی مرد مبتلا به ایدز، احتمال بسیار کمی دارد و تقریبا یک در ده هزار است، اما باید توجه داشت که اگر در حین تماس دهانی ترشحی باشد احتمال انتقال بسیار بیشتر خواهد شد.

انتقال ایدز از طریق رابطه مقعدی

در آمیزش مقعدی در صورت انزال مرد مبتلا به ایدز درون مقعد همسر، امکان انتقال ویروس وجود دارد. این احتمال تقریبا ۱۳۸ در ۱۰ هزار نفر است. اگر زن مبتلا باشد، این احتمال کمتر بوده و تقریبا ۱۱ مورد ابتلا در۱۰ هزار نفر گزارش شده است.

احتمال انتقال ایدز با کاندوم

ریسک ابتلا به ایدز در این حالت بسیار کم است. اما باید به این نکته توجه داشت، درصورتی که اعمال خشن که منجربه پاره شدن کاندوم می شود، اتفاق بیافتد ریسک ابتلا به این ویروس افزایش می یابد.

راه های انتقال ایدز از طریق همجنس بازی

رابطه جنسی مرد با مرد اگر محافظت شده نباشد، احتمال زیادی برای ابتلا به ایدز خواهد داشت. درحالیکه رابطه جنسی زن با زن ریسک بسیار کمتری دارد. در صورتی که طرفین یا یکی از آن دو معتاد باشند و سرنگ مشترک استفاده کنند، یا از ابزارهای جنسی (آلت مصنوعی) مشترک استفاده کنند و یا تماس دهانی با واژن باشد، این ریسک بالاتر می رود.

مرحله اول ابتلا به ویروس ایدز

مرحله اول- عفونت حاد HIV : افراد در فاصله ۴-۲ هفته پس از ابتلا به HIV تجربه ی مرضی شبیه انفلونزا دارند که می تواند چندین هفته به طول انجامد. این پاسخ طیعی بدن در برابر عفونت می باشد. افراد در عفونت حاد اچ آی وی دارای مقادیر زیادی ویروس در خون خود بوده و فوق العاده آلوده کننده می باشند. افراد معمولا از مبتلا بودن خود به دلیل عدم احساس بیماری غافل می باشند.برای تشخیص اینکه آیا کسی در مرحله حاد قرار گرفته است یا خیر یک آزمایش نسل چهارم ANTIGEN/ANITIBODY یا یک آزمایش اسید های نوکلییک (NAT) ضروری است. اگر شما فکر می کنید که در معرض اچ آی وی قرار گرفته اید و علایم شبه انفلوانزا دارید با مراجعه به مراکز بهداشتی در خواست یک آزمایش نمایید.

مرحله دوم ابتلا به ویروس ایدز

مرحله دوم- مرحله نهفته بالینی : در این دوره HIV هنوز فعال بوده ولی تکثیر آن بسیار کند است. افراد در این مرحله فاقد علائم می باشند. برای افرادی که دارویی دریافت نمی کنند این دوره ۱۰ سال یا بیشتر طول می کشد ولی برخی سریعتر از ان عبور می کنند. با مصرف صحیح دارو این مرحله می تواند تا چندین دهه به طول انجامد. نکته مهم اینست که بدانیم افراد در این مرحله ناقل اچ آی وی به دیگران هستند. در پایان این مرحله تعداد ویروس در خون افزایش یافته و تعداد CD4 شروع به کاهش می کند و فرد وارد مرحله سوم می گردد.

مرحله سوم ابتلا به ویروس ایدز

مرحله سوم -سندرم نقص ایمنی اکتسابی : AIDS شدیدترین فاز HIV است. مبتلایان به ایدز دارای چنان سیستم ایمنی نحیفی هستند که دچار عفونت های شدیدی بنام عفونت های فرصت طلب می شوند. ایدز بدون درمان معمولا سه سال طول می کشد. علائم اولیه شامل لرز، تب، تعریق، تورم غدد لنفاوی، ضعف و کاهش وزن می باشد.افراد هنگامی مبتلا به ایدز قلمداد می گردند که سلول های CD4 انها کمتر از۲۰۰ در میلیمتر مکعب یا دچار برخی بیماری های فرصت طلب گردند. بیماران مبتلا به ایدز بار ویروسی زیادی در خون داشته و خیلی الوده کننده هستند.

علائم ایدز چیست

تقریبا بین ۴۰ تا ۹۰ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند در ۲ الی ۴ هفته ابتدایی علائمی شبیه به سرماخوردگی دارند مانند

تب و لرز

تحریکات پوستی و خارش

تعریق شبانه

دردهای عضلانی

گلو درد

خستگی مفرط

تورم غدد لنفاوی

زخم های دهانی

راه فهمیدن ایدز داشتن

تنها راه مطمئن دانستن اینکه ایا مبتلا به ایدز هستید انجام آزمایش در آزمایشگاه است. برخی از بیماران ممکن است بین ۲ تا ۴ هفته بعد از عفونت دچار شبه انفلوانزا گردیده اما برخی عارضه ای در این مرحله حس نمی کنند.نشانه های شبه انفلوانزا شامل تب، لرز، بثورات جلدی، عرق شبانه، درد عضلانی، گلودرد، خستگی، تورم غدد لنفاوی و زخم های دهانی است. این علائم می تواند از چند روز تا چند هفته به طول انجامد. در خلال این مدت عفونت HIV ممکن است در آزمایش HIV نشان داده نشود اما آنها که مبتلا هستند به شدت آلوده کننده و امکان انتقال عفونت به دیگران را دارند. اگر شما چنین علائمی دارید معنی آن ابتلا به HIV نیست. هریک از این علائم می تواند در اثر سایر بیماری ها باشد اما اگر این علائم بعد از در معرض قرار گرفتن HIV اتفاق افتاد، حتما باید آزمایش اچ آی وی بدهید.

آزمایش ایدز اسیدهای نوکلئیک (NAT)

بسیار گران بوده و فقط در افراد در معرض با ریسک بالا یا افراد دارای علائم اولیه باحتمال موا جهه کاربرد دارد. PrEP یاPEP (پیشگیری قبل از مواجهه یا پیشگیری بعد از مواجهه) می تواند صحت آزمایش را در صورت ابتلا به اچ آی وی کاهش دهد.

آزمایش ایدز آنتی ژن- آنتی بادی یا آنتی بادی

با ورود HIV به بدن و تکثیر ویروس بدن شروع به واکنش نموده و انتی بادی تولید می نماید. از زمان آلودگی تا ظهور آنتی بادی متوسط سه هفته به طول انجامیده در خلال این مدت آنتی ژن p24 برای بسیاری ازافراد آلوده به HIV-1 حضور دارد. بنابراین تلاش همزمان برای کشف آنتی ژن p24 و آنتی بادیهای علیه HIV-1 و HIV-2 سبب کاهش زمان بین آلودگی و تشخیص عفونت گردد.

آزمایش ایدز سریع برای کلینیک ها و منازل

این آزمایش ها بر مبنای کشف آنتی بادی علیه HIV-1 و HIV-2 طراحی شده اند. آزمایش ایدز و تست HIV در منزل قابل انجام است اما صحت و دقت آن کمتر است.

جواب آزمایش ایدز

جواب آزمایش در صورت در خواست کاملا محرمانه به خود فرد اعلام می شود معمولا جواب آزمایش ایدز نهایت طی یک ساعت حاضر می شود. در صورت مثبت بودن ممکن است جواب قطعی تا یک هفته برای بررسی بیشتر به تاخیر بیافتد. برای انجام آزمایش ایدز نیازی به ناشتا بودن نیست. در بهترین آزمایشگاه های تهران جواب بدون تاخیر و البته دقیق و بررسی شده به فرد داوطلب داده میشود.

هزینه آزمایش ایدز

هزینه آزمایش ایدز در سال ۱۳۹۶ در بهترین آزمایشگاه تهران به صورت آزاد ۴۲۷۰۰ تومان، با دفترچه تامین و خدمات درمانی ۳۰۲۰۰ تومان و برای دارندگان بیمه نیروهای مسلح ۱۶۹۰۰تومان است.

آزمایش تشخیصی ایدز

آزمایش تشخیص hiv به جستجوی آنتی بادیهای موجود در خون می‌پردازد. وقتی hiv (که یک ویروس است) وارد بدن شخصی شود یک ماده شیمیایی خاصی در بدن فرد ساخته می‌شود که آنتی بادی نامیده می‌شود. آنتی بادیها، پاسخ بدن به عفونت هستند بنابراین اگر در خون شخصی٬ آنتی بادی بر علیه hiv وجود داشته باشد این بدان معنی است که او با hiv آلوده است در اکثر موارد 3 ماه طول می‌کشد تا این آنتی بادیها بوجود آیند ( در موارد نادر تا 6 ماه در موارد بسیار نادرتر بیشتر از 6 ماه طول می‌کشد تا آنتی بادیها بوجود آیند) انجام تست قبل از 3 ماه از زمان تماس با ویروس ، نتایج نامشخص دارد و فرد آلوده ممکن است هنوز آنتی بادی بر علیه ویروس نساخته باشد. فاصله زمانی بین آلوده شدن تا ساخت آنتی بادی را دوره پنجره (window period) گویند در دوره پنجره، افراد آلوده با hiv در خونشان آنتی بادی ندارند و بوسیله تست hiv تشخیص داده نمی‌شود٬ هر چند که ممکن است سطح بالایی از hiv در خون، ترشحات جنسی یا شیر پستانشان وجود داشته باشد. در دوره پنجره، hiv می‌تواند از فرد آلوده به فرد دیگر منتقل شود هر چند که تست hiv، آلوده بودن وی را مشخص نمی‌کند. بنابراین بهترین راه این است که تست hiv حداقل 3 ماه بعد از در معرض خطر قرار گرفتن با hiv، انجام شود. برخی مراکز تشخیصی جهت اطمینان خاطر بیشتر، انجام آزمایش مجدد را در ماه 6 توصیه می‌کنند. همچنین، بسیار مهم است که طی دوره زمانی انجام تست hiv ، فرد مجدد در معرض خطر hiv قرار نگیرد. این تست هنگامی دقیق است که بین زمان مواجهه با hiv و انجام تست٬ مواجهه مجددی رخ ندهد. تنها راه مطمئن جهت تعیین آلودگی با hiv انجام تست آنتی بادی hiv می‌باشد و از روی علائم بالینی نمی‌توان آلودگی با hv را تعیین کرد.

دلایل انجام آزمایش ایدز

بسیاری از کسانی که تست hiv انجام داده‌اند بی‌دلیل نگرانند چرا که: اگر نتیجه تست منفی باشد (یعنی اینکه با hiv آلوده نیستند) می‌تواند باعث آرامش خیال شود. و اگر نتیجه تست مثبت شود کارهای بسیاری برای فائق آمدن با نتیجه مثبت تست hiv و مراقبت از سلامت می‌توان انجام داد. اگر نتیجه تست hiv شما مثبت باشد پزشک می‌تواند بدقت مراقب سلامت شما باشد. بسیاری از کسانی که تست hiv مثبت دارند سالها سالم باقی می‌مانند ولی اگر به سمت بیماری پیش بروید داروهای بسیاری بنام antiretroviral وجود دارند که می‌تواند سرعت پیشرفت ویروس و بیماری را کم کنند و نگهدارنده سیستم ایمنی باشند همچنین داروهایی برای پیشگیری و درمان برخی بیماریهایی که افراد مبتلا به hiv به آن گرفتار می‌شوند را دریافت کنید. همچنین ممکن است تحت درمان با داروهای جدید در روشهای درمانی خود قرار بگیرید. – اگر پزشک بداند که شما hiv مثبت هستید هنگامیکه به بیمارئی مبتلا می‌شوید با جدیت و دقت بیشتری علائم را پیگیری می‌کند. – اگر بدانید که hiv مثبت هستید بیشتر مراقب خواهید بود تا دیگران آلوده نشوند بعنوان مثال رابطه جنسی ایمن داشتن (safe sex) و آگاه کردن شرکای جنسی قبلی خود. – آگاه بودن به آلودگی با hiv ، ممکن است بر روی برخی تصمیمات آینده شما تأثیر گذار باشد ( مثلاً در مورد تشکیل خانواده ).

افراد مشکوک که باید آزمایش ایدز دهند

* استفاده از سوزن و سرنگ مشترک در اعتیاد تزریقی (‌حتی برای یک بار)

* ابتلاء به بیماری های آمیزشی (مثل سوزاک، سیفلیس، تبخال و زگیل تناسلی)

* با فرد آلوده به hiv تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

* با فرد تزریق کننده مواد مخدر (حتی همسر) تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

* با فرد دارای سابقه ابتلاء به بیماریهای آمیزشی تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

* بدون اطلاع از سابقه ابتلاء فردی به بیماریهای آمیزشی تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

* با فرد دارای سابقه روابط جنسی با مردان یا زنان دیگر تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

* با فرد دارای سابقه روابط جنسی با نوع همجنس تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید. (خصوصاً اگر رابطه بین دو مرد بوده و در این رابطه وی مفعول بوده باشد.)

* با فردی که در نواحی پر خطر زندگی می کند، تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید. (مناطقی که در آن آمار میزان افراد آلوده به hiv زیاد می باشد. مثلاً بعضی کشورهای آفریقایی، کشورهای تازه استقلال یافته روسیه، افغانستان و کشورهای ناحیه خلیج فارس)

* استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر قبل از تماس جنسی (تریاک، هروئین، قرص اکستاسی، حشیش، گرس و …. )

* سابقه تجاوز و سوء استفاده جنسی قرار گرفتن

زمان انجام آزمایش ایدز

اغلب تستهای hiv، تست آنتی بادی هستند که میزان آنتی بادی ساخته شده توسط بدن در برابر hiv را اندازه گیری میکنند. برای اینکه آنتی بادی ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن بر علیه hiv به حدی برسد که توسط تستهای آزمایشگاهی قابل اندازه گیری باشد مدتی زمان می برد که این مدت زمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است، به این دوره زمانی اصطلاحا دوره پنجره (window period) میگویند. اغلب افراد در طی ۲ تا ۸ هفته میزان قابل ارزیابی آنتی بادی را تولید میکنند (بطور متوسط ۲۵ روز) در عین حال احتمال اینکه تولید میزان آنتی بادی قابل ارزیابی آزمایشگاهی برای فردی مدت زمان بیشتری طول بکشد وجود دارد بنابراین اگر تست اولیه منفی hiv در طی ۳ ماه پس از تماس احتمالی باشد تکرار تست hiv بعد از ۳ ماه از تماس احتمالی برای رد موارد منفی کاذب (false negative) بایستی انجام شود. ۹۷٪ افراد در طی ۳ ماه پس از آلودگی به hiv تستشان مثبت می شود. در موارد بسیار نادر ممکن است مثبت شدن تست hiv تا ۶ ماه بطول انجامد. در صورت تداوم رفتار پرخطر توسط فرد، هر شش ماه آزمایش تکرار شود.

تست های آنتی بادی آزمایش ایدز

تست های آنتی بادی، آنتی بادی های علیه ویروس اچ آی وی را شناسایی می کنند و قادر به کشف مستقیم ویروس نیستند. با ورود ویروس به بدن، سیستم ایمنی فرد با تولید آنتی بادی در مقابل عفونت اچ آی وی واکنش نشان می دهد. از وجود این آنتی بادی ها برای شناسایی عفونت اچ آی وی استفاده می شود. با توجه به این که مدتی طول می کشد تا این گونه تست ها، وجود آنتی بادی در خون را شناسایی کنند، نتیجه ی مثبت بیانگر مواجهه ی فرد با ویروس در زمان گذشته است. بنابراین تست های آنتی بادی برای شناسایی موارد ابتلا در مواجهه ی اخیر محدودیت دارند. الایزا و تست های سریع، شایع ترین تست های به کار رفته برای غربالگری بیماری می باشند. تست های سریع در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام شده و بر روی نمونه ی خون و یا بزاق قابل انجام می باشند. تست سریع به طور عمده در موارد زیر کاربرد دارد: * زنان در معرض خطر اچ آی وی که قبلاً آزمایش اچ آی وی نداده اند، باید در زمان زایمان یا بلافاصله بعد از زایمان با یک آزمایش سریع غربالگری شده تا در صورت لزوم، پیشگیری با داروهای ضد رتروویروس برای شیرخوار آغاز شود و یا در زمان زایمان به خانم حامله تجویز شود. * زمانی که بعد از زایمان وضعیت اچ آی وی مادر نامشخص باشد و به خصوص مادر و یا پدر رفتارهای پرخطر داشته باشند، آزمایش سریع نوزاد در اولین فرصت بعداز تولد توصیه می شود تا بتوان پیشگیری با داروهای ضد رتروویروسی را برای نوزاد مواجهه یافته شروع کرد. * برای نوزادان بی سرپرست و همچنین نوزادان پرورشگاهی که وضعیت مواجهه ی اچ آی وی در آنها نامشخص است، آزمایش سریع اچ آی وی توصیه می شود. * در موارد مواجهه با موارد احتمالاً آلوده به اچ آی وی، فرد منبع را می توان با آزمایش سریع بررسی نمود تا نیاز به انجام پیشگیری دارویی مشخص گردد

تست های شناسایی ویروس آزمایش ایدز

بر خلاف تست های آنتی بادی، تست های ویروس شناسی، عفونت اچ آی وی را با شناسایی مستقیم ویروس، تشخیص می دهند. این تست ها شامل تست شناسایی آنتی ژن ویروس، تست های مبتنی بر اسید های نوکلئیک و کشت ویروس می باشد. این تست ها به دلیل پیچیدگی و هزینه ی بالا، به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

علائم و نشانه های بیماری ایدز

عفونت حاد :علائم و نشانه های عفونت حاد دوره اولیه HIV را عفونت حاد HIV یا سندرم حاد «رتروویروسی» می نامند. اکثر افراد ۲ تا ۴ هفته پس از مواجهه با این بیماری، به بیماری‌هایی هم چون شبه- آنفلوآنزا یا شبه- مونونوکلئوزم دچار می شوند و بعضی دیگر از آن ها نیز فاقد علائم و نشانه می باشند. این علائم معمولا تب، لنفادنوپاتی، فارنژیت، خارش پوست، سردرد و یا زخم دهان و اندام تناسلی را شامل می شود. در برخی از افراد نیز خارش پوست مشاهده می شود. برخی دیگر به عفونت های فرصت طلب دچار می شوند. احتمال بروز علائمی همچون تهوع، استفراغ یا اسهال در دستگاه گوارش وجود دارد. علائم عصبی نوروپاتی محیطی یا سندرم گیلان باره نیز ممکن است رخ دهد. به طور معمول طول دوره این علائم حدود یک یا دو هفته می‌باشد.

دوره نهفتگی :دوره نهفتگی پس از گذر از مرحله علائم اولیه HIV بی‌نشانه یا HIV مزمن آغاز می‌شود. مدت زمان این دوره حدود سه تا بیست ساعت می باشد و به طور متوسط هشت سال طول می کشد. زمانی که این بیماری شروع می شود فاقد علائم بوده و یا علائم اندکی دارد ولی زمانی که به انتهای این دوره نزدیک می شود اغلب افراد به تب، کاهش وزن، مشکلات گوارشی و دردهای عضلانی گرفتار می‌شوند که از دیگر علائم آن است. اغلب مبتلایان به HIV، قابل شناسایی می باشند و در صورتی که درمان نشوند مبتلا به ایدز می شوند. HIV از سه راه به انسان انتقال پیدا می‌ کند: تماس جنسی، در معرض خون قرار گرفتن یا بافت آلوده از مادر به فرزند طی بارداری، زایمان یا تغذیه با شیر مادر HIV از طریق ویروس مدفوع، ترشحات بینی، بزاق، خلط، عرق، اشک، ادرار یا استفراغ منتشر نمی شود اما اگر این موارد آلوده به خون باشند امکان انتشار آن وجود دارد.

ایدز :

تست تشخیصی HIV خانگی چگونه است؟

اخیرا وسیله ای ساده برای مصارف خانگی تولید شده که آزمایش ایدز در خانه را با نمونه خون انجام نمی دهد بلکه با استفاده از اطلاعات دریافتی از بزاق کار می کند. سرمی که در بزاق وجود دارد همانند سرم جدا شده از خون برای بررسی ایجاد ویروس HIV می باشد.

آزمایش ایدز درخانه توسط تست تشخیصی ایدز

این وسیله از یک سواپ تشکیل شده است که با کشیدن آن بر روی لثه ی بالا و پایین می توان نمونه لازم بزاق را جمع کند. در مرحله بعد، سواپ را درون پایه دستگاه قرار می دهیم که نتیجه آن بعد از ۲۰ دقیقه مشخص می شود. پایه دستگاه تست HIV دو خط را نمایش می دهد. در صورتی که خط C مشخص شد یعنی نمونه ای که درون دستگاه قرار گرفته است کافی می باشد پس دستگاه بدون نقص می باشد و به درستی کار می کند اگر دستگاه خط C را نمایش نداد تست صحیح نیست و باید دوباره انجام شود. چنانچه بعد از گذر 20 دقیقه فقط خط C مشاهده شود نتایج حاصل از تست منفی است. ولی در صورتی که خط C و خط T مشاهده شود نتایج مثبت خواهد شد و در نمونه بزاق آنتی بادی های ضد ویروس HIV توسط دستگاه شناسایی شده است. مثبت شدن آزمایش به صورت قطعی مبتلا شدن به ویروس ایدز را مشخص نمی کند. بنابراین بررسی های لازم و ضروری برای اطمینان بیشتر انجام گیرد. آزمایش ایدز در خانه یکی از روش های تشخیص ایدز در خانه است که در مورد آن توضیحاتی ارائه دادیم اما علاوه بر این روش تشخیص ایدز در خانه با استفاده از علائم آن نیز امکان پذیر است. علائم اولیه ایدز عبارتند از: خستگی شدید، عرق کردن زیاد در هنگام شب و تب داشتن، غده ورم کرده در گردن، کشاله ی ران و زیر بغل، حالت تهوع و استفراغ، تبخال های زخمی در دهان.

علایم پیشرفته ایدز

سرفه های خشک، بوجود آمدن خال های رنگی روی پوست، سینه پهلو یا ذات الریه، عفونت های خمیری مانند به خصوص در دهان، ناخن های زرد یا قهوه ای، کم شدن سریع وزن بدون دلیل این ها همه از علائم ایدز می باشند اما هیچکدام مانند آزمایش به ما اطمینان کافی نمی دهند پس انجام آزمایش را فراموش نکنید. شما می توانید به راحتی از طریق آزمایش آنلاین به صورت آنلاین آزمایش های مختلف را درخواست دهید.

آزمایش ایدز رایگان در تهران

دکتر «فرح بخارایی سلیم» می افزاید: آزمایش ایدز برای تشخیص این بیماری کاملا رایگان بوده و هزینه ای از مراجعه کنندگان، دریافت نمی شود. وی خاطرنشان می کند: در آزمایش های دیگر از خون افراد نمونه وریدی گرفته می شود، درحالیکه انجام آزمایش ایدز بدون خونریزی و غیروریدی بوده و فقط یک نمونه کوچک خون گرفته می شود. مسوول فنی آزمایشگاه ایدز غرب تهران می گوید: انجام آزمایش تشخیص ایدز بسیار سریع بوده و فقط 20 دقیقه طول می کشد. بخارایی سلیم می افزاید: تشخیص و درمان به موقع و سریع ایدز موجب می شود که بیماران طول عمر بیشتر و زندگی با کیفیت تری داشته باشند و از سوی دیگر از انتقال این بیماری به دیگر افراد خانواده یا جامعه جلوگیری می شود. وی تصریح می کند: به غیر از پرسنل پزشکی، افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی و اعتیاد داشته اند یا حتی همسر معتاد دارند باید بدانند که ممکن است به ایدز مبتلا شده باشند. به هرحال، ظاهر فرد نشان دهنده ابتلا به ویروس ایدز نیست و تنها راه تشخیص، انجام آزمایش خون از نظر داشتن ویروس «اچ.آی.وی» است. مشاوره و آزمایش «اچ.آی.وی» نیز در پیشگیری و هم در مراقبت و درمان، اهمیت دارد.

برای آزمایش ایدز باید به کجا مراجعه کرد؟

اگر فردی مشکوک به ابتلای خود یا همسرش بوده یا در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره ایدز می تواند به نزدیک ترین مرکز مشاوره بیماری های رفتاری محل سکونت خود مراجعه کند. در این مراکز تمام خدمات شامل آموزش، مشاوره، آزمایش ویروس «اچ.آی.وی» و ارائه وسایل پیشگیری از انتقال بیماری به صورت رایگان و با حفظ رازداری ارائه می شود. مراکز مشاوره بیماری های رفتاری تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور فعالیت کرده و دسترسی همه افراد به این مراکز به راحتی امکانپذیر است. آدرس و شماره تلفن مراکز مشاوره بیماری های رفتاری با نام «مراکز مشاوره ایدز» در هر شهرستان از طریق سامانه 118 قابل دستیابی است.

بیشتر بخوانید : آزمایش cbc ♥ آزمایش خون ♥ آزمایش اسپرمایدزهپاتیت

ماهی قزل سالمون در بارداری

علائم دور بینی چشم

درد پشت سر سمت راست نشانه چیست

درمان التهاب پانکراس چیست

سردرد های تنشی در بارداری

ماهی سالمون در سه ماهه اول بارداری

درمان طبیعی دور بینی چشم

درد در ناحیه پشت سر سمت چپ

علت التهاب پانکراس

سردرد تنشی در دوران بارداری

ماهی سالمون نروژی در بارداری

درمان دور بینی چشم در طب سنتی

درد پشت سر و گردن در کودکان

علت التهاب لوزالمعده

سرطان چشم در کودکان

آیا ماهی سالمون حلال است؟

درمان دوربینی بدون عینک

درد پشت سر و گردن سمت چپ

علایم التهاب لوزالمعده چیست

سرطان چشم چگونه است