کاظمان

کاظمان

کاظمان

کاظمان

درمان خشکی و ترک های پا

شنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۷، ۰۴:۲۹ ب.ظ

درمان خشکی و ترک های پا

درمان خشکی پا و ترک های پا در طب سنتی بارداری و صبح و کودکان نشانه چیست در دسته پزشکی و سلامت و سایت علم سرا

درمان خشکی کف پا شامل سه مرحله است: لایه برداری، نرم کردن پوست، محافظت از پوست. لایه‌برداری: میزان یکسانی از روغن زیتون و شکر قهوه‌ای را با هم ترکیب کنید تا اسکرابی همگن به‌دست آید. آن را بر تمام سطح پا بخصوص قسمت‌هایی که خشک ترند بمالید و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پاها را ماساژ دهید. برای پاک کردن اسکراب پاها را با آب سرد بشویید و سپس با حوله‌ای تمیز بخوبی خشک کنید. محافظت از پوست: برای محافظت از بافت پوست پا از وازلین استفاده کنید. مقدار زیادی وازلین را به سرتاسر پا، بین انگشتان، پاشنه و حتی رویه پا بمالید. بهتر است این کار را در شب انجام دهید تا چربی و رطوبت لازم بخوبی به عمق پوست پا برسد. فراموش نکنید برای جلوگیری از لیز خوردن پس از استفاده از وازلین جوراب بپوشید.

Image result for ‫ترک پا‬‎

سلامت نیوز : قلب دوم انسان پای اوست، توجه به سلامت پا ها مهم و قابل اهمیت است و ترک پاشنه پا در اثر بی توجهی به آن ایجاد می شود. ترک های پاشنه پا جدا از اینکه ظاهر نازیبایی به پاها می دهند اگر ترمیم نشوند مشکلات پوستی زیادی ایجاد می کنند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بانو، شایع ترین علت ترک پاشنه پا، خشکی پوست است. کسانی که پوست خشک تری دارند بیشتر مستعد ترک پاشنه پا می شوند. چرا کف پا خشک می شود؟ عواملی مانند اضافه وزن، شرایط شغلی، استفاده مکرر از صندل، بهداشت ضعیف و کمبود ویتامین ها و مواد معدنی موجب به وجود آمدن ترک های کف پا می شوند. افرادی که مشکل اضافه وزن دارند و در دسته افراد چاق قرار می گیرند به دلیل فشاری که روی پوست کف پا تحمیل می شود پاشنه پای شان مستعد به وجود آمدن ترک های عمیق می شود. به علاوه شغل هایی وجود دارند که به طریقی پوست کف پا در معرض خیسی و رطوبت یا مواد شوینده قرار می گیرد مانند مربیان شنا یا افرادی که در کارخانه های قالیشویی کار می کنند بیشتر مستعد خشکی پاشنه یا کف پا هستند. شروع فصل سرد و تشدید ترک های پا ترک پاشنه و کف پا در فصل پاییز و زمستان بیشتر بروز می کند و تنها دلیلش هم خشکی هواست، بهتر است بیشتر از هر زمان دیگر در فصل های سرما به پاها اهمیت دهید و آنها را همیشه مرطوب ونرم نگه دارید.از کرم مرطوب کننده ها برای ترک پا استفاده کنید تا خشکی آن برطرف شود و سلول های مرده پوست از بین بروند. از بین بردن ترک پاشنه های پا، می تواند یک فرآیند زمانبر باشد و این وضعیت یک شبه ناپدید نخواهد شد. ترک ها را برای همیشه از بین ببرید پاها را در یک تشت آب قرار دهید و بگذارید کف پا خیس بخورد. اگر پوست پا کلفت شده باشد استفاده از سنگ پا توصیه می شود تا بتوان پوست های مرده را تا حدی کاهش داد. بعد از اینکه پاها را خشک کردید زمانی که رطوبت پوست تبخیر نشده و پوست نمناک است کرم هایی را که نرم کنندگی زیادی دارند و در بازار موجود هستند به کف پا بزنید. بعد از آن حتماً تا یک ساعت روی پا پلاستیک بکشید ولی اگر قصد دارد بعد از کرم زدن فعالیت خاصی انجام دهید، برای اینکه کیسه نایلونی مزاحمتی ایجاد نکند توصیه می شود روی کیسه جوراب بپوشید. این کار را تا مدت ها هر شب انجام دهید و ترک ها را برای همیشه ریشه کن کنید. درمان های خانگی به غیر از کرم های موجود در بازار، می توان از مواد طبیعی بویژه روغن های گیاهی استفاده کرد که تأثیر عالی در روند بهبود دارد. مخصوصاً روغن زیتون که به طرز معجزه آسایی این ترک ها را درمان می کند. همچنین می توانید از یک موز رسیده برای نرمی و لطافت پاشنه پا استفاده کنید. عسل نیز به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و مرطوب کنندگی به تنهایی می تواند به درمان ترک پا کمک کند.

چرا کف پا خشک می‌شود؟

عواملی مانند اضافه‌وزن، شرایط شغلی و… باعث به‌وجود آمدن ترک‌های کف پا می‌شوند. افرادی که مشکل اضافه‌وزن دارند و در دسته افراد چاق قرار می‌گیرند به‌دلیل فشاری که روی پوست کف پا تحمیل می‌شود پاشنه پای‌شان مستعد به‌وجود آمدن ترک‌های عمیق می‌شود. به‌علاوه شغل‌هایی وجود دارند که به طریقی پوست کف پا در معرض خیسی و رطوبت (پا به‌طور مکرر در معرض خیس شدن و خشک شدن قرار می‌گیرد) یا مواد شوینده قرار می‌گیرد مانند مربیان شنا یا افرادی که در کارخانه‌های قالیشویی کار می‌کنند بیشتر مستعد خشکی پاشنه یا کف پا هستند.

بیماری‌هایی که با خشکی پا اشتباه گرفته می‌شوند

همان‌طور که گفته شد یکی از علت‌های شایع ترک‌های کف پا، خشکی پوست است. اما برخی بیماری‌ها وجود دارد که علائم‌شان خشکی و ترک پاشنه و کف پاست، به‌همین دلیل در ذیل به چند مورد از این بیماری‌ها اشاره می‌کنیم:

بیماری صدف یا پسوریازیس

یکی از مشهورترین بیماری‌هایی که با ترک‌های عمیق و دردناک کف پا همراه است، بیماری صدف یا پسوریازیس است. البته این بیماری به‌طور نادر در کف دست یا کف پا مشاهده می‌شود اما چطور ترک‌های کف پای ساده را که ناشی از خشکی پوست است را از بیماری پسوریازیس تمایز دهیم، باید گفت اگر ترک‌‌های پا همراه با پوست قرمز و ملتهب باشد، این ترک‌ها ناشی از بیماری پسوریازیس است. پوست حالت چرمی شکل دارد و چون قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، پوست کف پا دچار ترک می‌شود که همراه با درد است.  این دسته از ترک‌های پا درمان متفاوتی نسبت به ترک‌های معمولی کف پا دارند. یعنی علاوه بر نرم‌کننده‌ها باید از کرم‌های مخصوص برای درمان ضایعات پسوریازیست استفاده شود.

علت ترک خوردن پاشنه های پا چیست؟

ترک پا میتواند برای هر کس و به دلایل مختلف اتفاق بیفتد اما در اینجا برخی از عوامل رایج تر را بررسی میکنیم.

پیاده روی با پاهای برهنه برای مدت زمانی طولانی

استفاده منظم ومتداول از صندل

زندگی در آب و هوای خشک

پوشیدن کفش های پوشت باز

راه رفتن و ایستادن برای مدت زمان طولانی

بارداری

عدم پشتیبانی و مقاومت کفش برای نگهداشتن پاشنه

ایستادن برای مدت طولانی روی صفحات سخت

غدد عرقی غیر فعال

بهداشت کف و ضعیف پا

چاقی و اضافه وزن

پای ورزشکاران به دلیل اگزما و شرایط پوستی و کمبود مواد معدنی و میتامین ها و یا روی مشکلات تیروئید یا دیابت ،

کفش های پاشنه تخت و یا پاشنه بلند.

ترک کف پا

علل ایجاد و از بین بردن ترک کف پا

چگونه میتوان آنها را درمان کرد؟

اگر ترک پا دارید یکی از مهمترین عادت هایی که باید داشته باشید ،مرطوب نگهداشتن پاها در تمام طول شبانه روز می باشد.

از کرم مرطوب کننده ها برای ترک پا استفاده کنید تا خشکی آن برطرف شود و سلول های مرده پوست از بین بروند.

به یاد داشته باشید که از بین بردن ترک پاشنه های پا ،میتواند یک فرایند زمان بر باشد و این وضیعت یک شب ناپدید نخواهد شد.

از روغن استفاده کنید:

گفته میشود استفاده از روغن های گیاهی هیدروژنه در درمان ترک های پا بسیار موثر است.سایر روغن هایی که برای درمان مناسب هستند عبارتند از:نارگیل،زیتون و روغن های گیاهی.

ابتدا پای خود را با آب و صابون بشویید وخشک کنید.اگر قبلا در پاشنه هایتان ترک خوردگی و خشکی بوده است پا را برای چند دقیقه با سنگ پا بشویید تا از پوست خشک خلاص شوید.

سپس آن منطقه را با یک دستمال تمیز کنید و روغن را به پاشنه پای خود بمالید.و بگذارید تا تمام شبانه روز بر روی پوست شما بماند.برای نتایج بهتر روغن را هر شب برای مدت یک هفته روی پا اعمال کنید.

موز رسیده:

اگر درست از آن استفاده کنید موز میتواند مرطوب کننده عالی باشد.

موز را خمیر مانند کنید و مخلوط را روی ترک پا و خشکی بگذارید.و بعد از ۱۵ دقیقه با آب گرم بشویید.بعد از آب سرد استفاده کنید تا باقی مانده را بشویید و پای خود را تازه کنید.

ترک کف پا

تاثیرات بسیار عالی برای ترک کف پا

واکس پارافین:

اگر شما در پاشنه پای خود احساس درد کردید موم پارافین میتواند تقریبا از لحاظ امداد رسانی به شما کمک کند..پارافین را با روغن نارگیل یا خردل مخلوط کنید و سپس آن را حرارت دهید تا ذوب شود.از مایع حاصل استفاده کنید و آن را به پاهایتان بمالید و صبح آنرا بشویید .شما از نتایج ،شگفت زده خواهید شد.

آب لیمو:

با استفاده از آب لیمو میتوانید پاشنه های ترک خورده پوست را نرم کنید.چون لیمو خاصیت اسیدی دارد.پای خود را در یک سطل از آب گرم و آب لیمو قرار دهید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا به خورد پا برود.پس از اتمام پاهای خود را بشویید و تمیز کنید و سپس خشک نمایید.

آرد برنج با عسل و سرکه:

یک اسکراب طبیعی برای از بین بردن سلول های مرده ی پوست می باشد.

برای ساختن این اسکراب ، ۲ قاشق غذاخوری آرد برنج را با ۲ قاشق غذاخوری عسل و مقداری سرکه مخلوط کنید.

سپس پاهای خود را به مدت ۱۰ دقیقه در آب گرم بشویید.

اسکراب را روی پاشنه های خودبمالید و بعد از خشک کردن، آنرا با آب گرم شستشو دهید.

عسل:

از عسل به تنهایی استفاده کنید. عسل به دلزل خاصیت ضد باکتریایی و مرطوب کنندگی به تنهایی می تواند به درمان ترک پا کمک کند.

دو الی سه قاشق غذاخوری عسل را در آب گرم حل کنید و به مدت ۱۵ دقیقه پاهای خود را در آن خیس کنید. این کار باعث نرمی و مرطوب شدن پوست شما می شود.

آب نمک:

چه باور کنید و چه نکنید،این یک درمان خانگی عالی برای ترک پا می باشد.

پاهای خود را ابتدا به مدت ۱۵ دقیقه درون سطل آبگرم شور بگذارید و بعد از آن به مدت ۱۰ دقیقه در سطل آب سرد قرار دهید. این کار باعث می شود که گردش خون پای شما افزایش یابد.

مخلوط گل رز و گلیسیرین:

مقداری گل رز و گلیسیرین را مخلوط کنید و آنرا روی ترک پای خود بمالید. اگر هر یک از منافذ و شکافها ، باز شدند یا خونریزی کردند، به دلیل وجود گلیسیرین می باشد که حاوی الکل است. این مخلوط می تواند باعث نرمی پاهای ترک خورده شود.

نوشیدن آب:

اینکه همیشه بدن خود را پر آب نگهدارید خیلی مهم است. که البته باعث خشکی پوست می شود. شما باید ۱۲ الی ۱۵ تا لیوان در روز آب بنوشید تا پاشنه های خود را الاسیستیته کنید و مرطوبی پوست خود را به دست آورید.

روغن‌های گیاهی

انواع روغن‌های گیاهی برای درمان و جلوگیری از ترک پا قابل‌استفاده است. روغن‌زیتون، روغن کنجد، روغن نارگیل یا هر نوع روغن گیاهی هیدروژنه مناسب است. برای گرفتن بهترین نتایج قبل از رفتن به رختخواب از این روش برای درمان ترک پا استفاده کنید.

ابتدا پاهای خود را در آب‌صابون بشورید و با سنگ‌پا تمیز کنید.

سپس پاهای خود را بشورید و به‌خوبی خشک‌کنید.

سپس روغن گیاهی را بر روی پاشنه پای خود بمالید

سپس یک جفت جوراب تمیز را پای خود کنید و در هنگام صبح به طرز قابل‌توجهی پوست شما نرم‌تر می‌شود.

این روش برای درمان ترک پا تا زمانی که از بین نرفته است استفاده کنید.

آرد برنج

لایه‌برداری پوست بر روی پاها سبب می‌شود تا پوست مرده از بین رود و از ترک خوردی و خشکی پوست جلوگیری شود. آرد برنج را می‌توان به‌عنوان یک اسکراب خانگی مورداستفاده قرارداد.

برای ساخت اسکراب، یک لیوان آرد برنج را با چند قاشق چای‌خوری عسل و سرکه سیب مخلوط‌کنید تا خمیری درست شود. اگر ترک پا شما شدید است یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون یا روغن بادام شیرین نیز به آن اضافه کنید.

پای خود را به مدت ۱۰ دقیقه در آب گرم بشورید و سپس این خمیر را به‌عنوان اسکراب برای پاهای خود استفاده کنید.

این کار را چند بار هفته تکرار کنید تا نتایج راضی‌کننده بگیرید.

برگ درخت چریش

برگ‌های چریش یک روش مؤثر برای درمان ترک پا می‌باشد به‌ویژه هنگامی‌که دچار خارش و آلوده است می‌باشد. زیرا برگ‌های چریش خواص ضد قارچی دارند.

مقداری برگ چریش را خرد و له کنید و یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید و به‌خوبی مخلوط‌کنید.

سپس این خمیر را بر روی پاهای خود به مدت نیم ساعت بگذارید.

حالا پاهای خود را با آب گرم بشورید و سپس خشک‌کنید.

لیمو

خواص اسیدی در لیمو می‌تواند بسیار مؤثر برای درمان ترک پا و پوستی که در حال ترک خوردن است می‌باشد.

به یک تشت آب گرم مقداری آب‌لیمو اضافه کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پاهای خود را درون آن قرار دهید.

با استفاده از سنگ‌پا، پاشنه پا خود را تمیز کنید.

سپس پاهای خود را با آب گرم بشورید و با یک حوله خشک‌کنید.

Image result for ‫گلاب‬‎

گلاب و گلیسیرین

ترکیب گلیسیرین و گلاب برای درمان قطعی ترک پا می‌توان استفاده کرد. گلیسیرین پوست را نرم می‌کند و به همین دلیل به‌طور گسترده‌ای در لوازم‌آرایشی استفاده می‌شود. گلاب نیز دارای ویتامین D، C،B3 ،A ،E و همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدعفونی را نیز اضافه می‌کند.

مقدار برابر گلیسیرین و گلاب را به‌طور کامل باهم مخلوط‌کنید و قبل از رفتن به رختخواب بر روی پاشنه پای خود بمالید.

پارافین

اگر شرایط ترک پا شما بسیار بد باشد و همراه با درد است. استفاده از پارافین می‌تواند یک درمان عالی برای ترک پا فراهم کند. پارافین به‌عنوان یک نرم‌کننده طبیعی برای نرم کردن پوست شما عمل می‌کند.

نکته: پارافین داغ را به‌پای‌خود نزنید. اگر دیابتی یا گردش خون ضعیف هستید از این روش استفاده نکنید.

یک بلوک پارافین را در یک دیگ ذوب کنید و دو قاشق غذاخوری به آن روغن خردل یا نارگیل اضافه کنید و مخلوط‌کنید.

سپس اجازه دهید خنک شود و یک‌پاهای خود را به‌وسیله یک‌لایه نازک از پارافین بپوشانید و به مدت ۱۰ ثانیه صبر کنید حالا دوباره یک‌لایه دیگر اضافه کنید و ۱۰ ثانیه صبر کنید، این کار را چند بار تکرار کنید.

سپس پاهای خود را با استفاده از یک پوشش پلاستیکی بپوشانید و پس از ۳۰ دقیقه پارافین را از پاهای خود پاک‌کنید.

این کار را یک یا دو بار در هفته برای درمان ترک پا تکرار کنید.

ترک پا

  • اراک صنعتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی